نقد وتحلیل مولفه های معرفت شناسی مكتب پست مدرنیسم و دلالت های تربیتی آن در آموزش و پرورش
در سال هاي اخیر بحث هاي متعددي پیرامون جايگزين شدن مكتب پست مدرنیسم به عنوان نوعي تفكر و نگاهي فرهنگي اجتماعي به مسائل و باورهاي انسان ها با ديدگاه پست مدرنیسم در موضوعات مختلف در جريان است و عرصه تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش) نیز درگیر اين جريان شده است. بر اين اساس پژوهش حاضر با هدف بررسي مباني (معرفت شناسي) فلسفه پست مدرنیسم و دلالت هاي آن بر آموزش و پرورش و نقد آن صورن گرفته است. پژوهش حاضر از نوع اسنادي تحلیلي است.
يافته هاي پژوهش حاكي از اين است كه معرفت را امري نسبي و حاصل هدفي از پیش تعیین شده و انعطاف پذير و تحمیلي نمي دانند، بلكه از تجارب واقعي محصلان عینیت برگرفته و با مشاركت معلم و دانش آموز طراحي و عدم توجه به مدل ها و روش هاي كلي و استفاده از روش هاي تفاوت فردي و انفرادي كردن آموزش با توجه به موقعیت و شرايط افراد مشخص مي شود ارزش ها را امري متغیر و ساخته قدرت مي دانند جريان يادگیري يک جريان فعال و مداوم است كه دانش آموز احساس مي كند به صلاحیت هايي كه خواهان آن است رسیده است و به طور واقعي به اجراي پروژه آموزش براي همگاه و براي همه عمر بپردازد.